דברים שעשיתי על קצה המזלג...

מקרי בוחן, קייסטאדיז ועוד תקלות מעניינות ופתרונות מעניינים שנתקלתי בהם במהלך השנים
המיקומים נשארו - אבל אין יותר מכירות

באתר מקודם עם המון תנועה – המכירות צנחו פתאום בעשרות אחוזים. האתר היה ממוקם מאוד גבוה בביטויים תחרותיים עם המון חיפושים.

זיהינו שגוגל מציג הודעת שגיאה כאילו האתר נפרץ – מה שגרם לכך שרוב הגולשים יצאו והמשיכו הלאה.

עבדנו יחד עם חברת אבטחה, מצאנו את חור האבטחה הבעייתי ותיקנו אותו – ופעלנו להסרת הערת האזהרה מול גוגל.

בתוך ימים ספורים האתר חזר למכור כאילו לא קרה כלום.

העמודים המקודמים באתר נזרקו אחורה

אתר שהיה במיקומים הראשונים בגוגל בביטויים תחרותיים – איבד באופן הדרגתי את המיקומים בלי הפסקה. בכל חודש – עוד כמה שלבים אחורה למרות עבודה טובה ועקבית של חברת הקידום.

בדיקה מעמיקה גילתה כי מתחרים (או גורם מנוול אחר) הפציץ את העמודים המקודמים בעשרות אלפי קישורים בביטויים בעייתיים (שמות של סמים, שמות של סרטים למבוגרים, ביטויים הקשורים להימורים ועוד).

ביצענו עבודת ניקוי קישורים מאסיבית ושלחנו לגוגל בקשות להתעלמות מהקישורים הנ"ל – ולאחר עבודה ארוכה של ניקוי – הצלחנו להחזיר את האתר לרוב המיקומים שהיה בהם קודם.

כניסות לאתר מביטויים בעייתיים

מנהל אתר שם לב שהאנליטיקס שלו מציג כניסות מביטויי חיפוש שמתאימים לאתרים למבוגרים בלבד. אבל לא הבין למה כי עמודי האתר נראו תקינים ותוכן האתר דיבר בכלל על תחום הבריאות…

סרקנו את האתר ממספר כיוונים וגילינו שהאתר אכן נפרץ והתמלא בעשרות עמודים עם תוכן בעייתי – העניין הוא שהאתר נפרץ בצורה כזו שהפירצה והקישורים לעמודים היו חשופים אך ורק לזחלנים של גוגל – ולא לגולש רגיל.

לאחר שמצאנו את הפרצה ועדכנו את המערכת – העמודים הוסרו והכניסות לאתר חזרו למוטב.

נפילות באתר מרובה שפות

אתר חדש עלה עם ריבוי שפות – ולאחר מספר חודשי קידום כל עמודי האתר בעברית עפו.

בדקנו וגילינו שמנהל האתר ביקש לעשות הפניה לגולשים על פי ארץ מוצאם כך שמי שגולש מארה"ב יופנה אוטומטית לשפה האנגלית, צרפתים לצרפתית, ישראלים לעברית וכו'.

מה שקרה זה שהזחלן של גוגל הגיע מארה"ב ובמקום לסרוק את האתר בעברית – הוא סרק את האתר באנגלית תחת הדומיין בעברית. וכך גוגל חשב שהאתר בכלל לא מכיל כלום בעברית אלא רק באנגלית – והסיר אותו מתואצות החיפוש בעברית.

בקיצור – תיקנו את ההפניות כך שלא יפנו את הקרולרים – והאתר חזר לקדמותו.

גוגל לא הציג אף מוצר מהחנות המקוונת

לחנות היו עשרות אלפי מוצרים – שהתוכן שלהם היה זהה לעשרות חנויות מקוונות אחרות (תיאור המוצר כפי שהתקבל מהספקים והיבואנים). גוגל פשוט פילטר החוצה את כל החנויות עם התכנים הזהים והשאיר רק חנות אחת.

ביצענו פרוייקט ענק של שכתוב כל תכני המוצרים – החנות היום מובילה בתחום שלה ומופיעה באחד מ3 המקומות הראשונים בגוגל עבור רוב המוצרים שבה.

יש טראפיק אבל מעט מאוד רכישות

מדובר באתר גדול בתחום התיירות הישראלית – לאתר היה טראפיק עצום ודירוגים גבוהים אבל מעט מאוד סגירות.

חקרנו לעומק את תהליך הרכישה, שיפרנו את מיקום הטפסים וייעלנו את ההליך למינימום הפעולות הנדרש – וכתוצאה מכך: בתוך חודש וחצי האתר סגר את צפי ההזמנות השנתי.

אתר מסחר מוביל נעלם מתוצאות החיפוש

מפתחי האתר העלו גרסה והשאירו את חסימת הסריקה לגוגל (חסימה שעושים על אתר הפיתוח אבל מסירים כשהאתר עולה לאוויר). לאחר כמה ימים כשגוגל הגיע לסרוק את האתר – הוא לא נכנס מפאת החסימה וכל התוצאות הוסרו.

הסרנו את החסימה – והאתר חזר לתוצאות.

האתר נורא איטי

אתר איטי זו אמנם לא בעיית אופטימיזציה קלאסית – אבל הוא גורר אחריו עליה בנטישת האתר, ירידות מיקומים וכמובן חווית גלישה גרועה.

הגיע אלי לקוח שזמן הטעינה של עמודי האתר שלו היה 12 שניות בממוצע. בדקתי וגיליתי שכמעט כל עמוד באתר שוקל מעל 20 מגה בגלל תמונות ענקיות שהיו בכל עמוד.

צמצמנו את גודל התמונות מ4 מגה בממוצע ל80K תוך שמירה על האיכות (אבל הקטנו את הפרופורציות לגודל מסך תקני), התקנו תוסף קאש איכותי וטיפלנו בכמות עצומה של תוספים זללניים שהיו בוורדפרס שלו.

התוצאה היתה שהורדנו את זמן הטעינה לפחות מ3 שניות בממוצע (בסביבות 2.7 שניות זמן טעינה לעמוד).

כמות ההמרות עלתה בצורה משמעותית כיוון שפחות גולשים התייאשו במהלך הרכישה – וכמובן שהיו עליות מיקומים.

אזור שלם באתר לא נסרק

גילינו שהאתר נחסם באופן ידני באמצעות בקשה בכלי ניהול האתרים של גוגל על ידי מתכנת שחסם את האזור בזמן שהוא עשה עליו שינויים ושכח לפתוח אותו. פתיחת האזור החזירה את האתר בתוך מספר ימים לתוצאות החיפוש.

2 עמודים ראשיים עפו לעמוד תוצאות שישי

בעקבות עדכון אלגוריתמי של גוגל שדירג מחדש קישורי ספאם שנעשו בעבר – עמודי האתר נענשו. לאחר עבודת מחיקת קישורים מאסיבים ובנייה מחדש של הקישורים – העמודים חזרו למקומם.

אתר חדש עלה - כל המיקומים התרסקו

מתכנת האתר העלה את האתר החדש בלי להפנות את כתובות האתר הישן – לכתובות האתר החדש.

בניה של קובץ ההפניות וביצוע מחודש של התכנים באתר החזירו את האתר למיקומים הגבוהים.

גוגל לא מציג את התיאור בתוצאות

עבור אתר מסויים – גוגל הציג בתוצאות החיפוש "תוכן האתר חסום" וכמובן היו ירידות מיקומים.

מה שקרה זה שהמתכנת ביצע עדכון גרסא לאתר – בעדכון הוא העביר את התוכן לאזור אחר בשרת. ביצע הפניות וחיבר כל מה שצריך. רק דבר אחד נשכח – שהאזור הזה בשרת חסום לסריקת מנועי חיפוש (כנראה מטעמי אבטחה).

לאחר ששחררנו את החסימה – התוצאות חזרו (לאחר כשבוע וחצי) והמיקומים עלו בהתאם.

רוצה שאציץ באתר שלך?
רגע! תנו לי לתת לכם הצעה...
תודה! אני אצור איתך קשר בהקדם!
רוצים שאציץ באתר שלכם?
תודה! אני אצור איתך קשר בהקדם!
אני רק צריך כמה פרטים ונתחיל לעבוד!
רוצים שאציץ באתר שלכם?
אני רק צריך כמה פרטים ונתחיל לעבוד!
תודה! אני אצור איתך קשר בהקדם!